„Europa deţine cea mai mare şi cea mai sofisticată piaţă de produse ecologice din lume. Ratele
ridicate de dezvoltare ale pieţei determină ca multe sectoare să sufere din cauza deficitului de
aprovizionare, astfel încât importurile trebuie să acopere această lipsă de produse regionale”, s-a
menţionat într-un raport al companiei Organic Monitor din 20061. Agricultura şi producţia
ecologică au cunoscut într-adevăr o dezvoltare remarcabilă în ultimul timp, inclusiv un număr
sporit de operatori ecologici – un grup care 1 Organic Monitor, „Piaţa europeană pentru alimente şi băuturi
ecologice”, noiembrie 2006: Marea Britanie include fermieri, producători, procesatori şi
importatori. În 2005, s-a înregistrat un număr total de 182.305 de astfel de operatori în UE-25,
ceea ce corespunde unei creşteri de 13,4% faţă de anul 2004. În ultimii câţiva ani, piaţa ecologică
de comerţ cu amănuntul a cunoscut o dezvoltare puternică – între 5 şi 30% – în majoritatea ţărilor
europene.
Comisia Europeană a susţinut acest curent promiţător prin publicarea Planului European
de Acţiune pentru Alimentaţie şi Agricultură Ecologică în iunie 2004. Planul stabileşte o serie
de măsuri politice pentru a sprijini dezvoltarea sectorului ecologic pentru a îndeplini cerinţele
consumatorilor într-un mod care se orientează către piaţă şi pentru a asigura bunurile publice
cum ar fi protecţia mediului şi bunăstarea animalelor.
Măsurile au inclus o revizuire a reglementărilor ecologice de definire a alimentelor
ecologice, de sprijin pentru agricultura ecologică prin intermediul programului de dezvoltare rurală,
dar şi o campanie promoţională orientată către consumatori.
În iulie 2007, Comisia Europeană a aprobat o nouă reglementare ecologică pentru a clarifica
standardele pentru producţia şi etichetarea ecologică, inclusiv utilizarea obligatorie a siglei UE
ecologice pentru producătorii europeni, care se vor aplica începând cu 1 iulie 2010. Această siglă
poate fi însoţită de sigle naţionale sau private. Începând cu data de 1 iulie 2010, locul de provenienţă
al produselor trebuie de asemenea indicat pentru a informa consumatorii.